SLOVENSKÝ
VÝBOR FYZIKÁLNEJ OLYMPIÁDY
Správa o priebehu
44. ročníka Fyzikálnej olympiády v SR
v školskom roku 2002/03
Správu vypracovali : prof. Ing. Ivo Čáp, CSc., predseda SV FO
predsedovia
KV FO
v školskom roku 2002/03
Fyzikálna olympiáda (FO) je v zmysle svojho
štatútu predmetová olympiáda, vyhlasovaná každoročne Ministerstvom školstva SR
a je zameraná na vyhľadávanie a výchovu žiakov základných a stredných škôl
talentovaných vo fyzike. FO riadi po stránke odbornej systém odborných komisií
od celoštátnej (Slovenský výbor Fyzikálnej olympiády – SV FO) cez krajské
(Krajské výbory FO – KV FO) až po okresné (Okresné výbory FO – OV FO). Na
školách riadi FO referent menovaný riaditeľom školy. Po stránke
materiálno-technickej a organizačnej organizujú FO orgány štátnej správy a z
ich poverenia priamo riadené organizácie, Iuventa Bratislava na úrovni
celoštátnej, centrá voľného času na úrovni krajov a okresov. Ku kvalite práce s
talentovanou mládežou prispieva významnou mierou Jednota slovenských
matematikov a fyzikov a celý rad vysokoškolských učiteľov.
Jadrom fyzikálnej olympiády sú súťaže,
ktoré sa uskutočňujú v kategóriách podľa veku žiakov. Kategórie A až D sú
určené pre žiakov stredných škôl, kategórie E, F a Archimediáda sú určené pre
žiakov základných škôl. Popri súťaži sa organizujú rôzne pomocné akcie zamerané
na prípravu žiakov a učiteľov na súťaž.
1. Slovenský
výbor fyzikálnej olympiády
44. ročník FO riadila slovenská komisia s názvom Slovenský
výbor Fyzikálnej olympiády (SV FO), ktorá pracovala v zložení:
prof. Ing.
Ivo Čáp, CSc. - predseda
RNDr. Ľubomír
Mucha - 1. podpredseda
prof. RNDr.
Ing. Daniel Kluvanec, CSc. – 2. podpredseda
Mgr. Ľubomír
Konrád - tajomník
Ivan Lukáč -
zástupca Iuventy
RNDr.
Barnabáš Ipóth – zástupca SŠ
Mgr. Margita Brezinová
– zástupca ZŠ
redakčná komisia pre úlohy:
RNDr. Milan Grendel,
CSc.
RNDr. Aba
Teleki
RNDr.
Slavomír Tuleja
doc. RNDr.
Stanislav Holec, CSc.
RNDr. Aurélia
Chalupková, CSc.
RNDr. Peter
Bubák
PaedDr.
Stanislav Staňo
Predsedovia KV FO (z titulu funkcie aj členovia SV FO) boli:
RNDr. Ľudovít
Horňanský, CSc. - Bratislava
prof. RNDr.
Arpád Kecskés, CSc. - Nitra
doc. RNDr.
Peter Čerňanský, CSc. - Trnava
doc. RNDr.
Ján Krajčo, CSc. - Banská Bystrica
doc. Ing. Jozef
Kejst, CSc. - Žilina
doc. RNDr.
Ľubomír Tóth, CSc. - Košice
doc. PaedDr.
Vladimír Šebeň, CSc. - Prešov
SV FO
zasadal dvakrát v uvedenom období:
1.
zasadnutie 25.10.2002 v Žiline sa venovalo najmä
hodnoteniu 43. ročníka FO, účasti v medzinárodnej súťaži, jesenného
celoštátneho sústredenia a aktuálnym otázkam 44. ročníka FO,
2.
zasadnutie
21.-23.3.2003 na Šírave sa uskutočnilo spolu s celoštátnym kolom FO
kategórie A. Zaoberalo sa prípravou 45. ročníka FO a prípravou na 34. ročník Medzinárodnej
fyzikálnej olympiády.
Predsedníctvo
SVFO zasadalo dvakrát:
1.
zasadnutie 28.2.2003 v Žiline sa venovalo príprave
celoštátneho kola a schváleniu účastníkov CK FO.
2.
zasadnutie 9.5.2003 v Žiline sa venovalo schváleniu
súťažného družstva na Medzinárodnú fyzikálnu olympiádu v Čínskej republike
(Taiwan).
Predseda SV
FO sa zúčastňoval pravidelných rokovaní Koordinačnej rady súťaží pri
MŠ SR, zúčastnil sa prijatia ministrom školstva SR Martinom Froncom za
účelom hľadania vhodných foriem financovania súťaží a podieľal sa na
vypracovaní novej smernice MŠ SR o predmetových olympiádach ... V rámci
rokovania o novele zákona o VŠ presadil zakotvenie starostlivosti mimoriadne
talentovaných žiakov ZŠ a SŠ do poslania vysokých škôl, zákon č. 131/2003 § 1
ods. 4.
Predseda bol poverený vedením
pracovnej skupiny komisie CREST pri EC a ministrom školstva bol poverený
predsedníctvom riadiaceho výboru projektu Newton Network. Tieto aktivity
bezprostredne nadväzujú na starostlivosť o talentov v rámci FO.
2. Súťaže Fyzikálnej
olympiády
V školskom roku 2001/02 sa
uskutočnili všetky súťaže podľa Organizačného poriadku FO. Súťaže sa konali v
kategóriách A (4. ročníky SŠ), B (3. ročníky SŠ), C (2. ročníky SŠ), D (1.
ročníky SŠ), E (9. ročníky ZŠ) a Archimediáda (6. a 7. ročníky ZŠ). V 43.
ročníku sa uskutočnila pokusne a dobrovoľne súťaž v kategórii F (8. ročník
ZŠ), ktorá reagovala na rozšírenie základnej školy na deväťročnú. Na základe
dobrej skúsenosti sa odporúča zaradiť kategóriu F do riadnej štruktúry súťaží a
do Organizačného poriadku FO.
Súťaže všetkých kategórií mali
školské kolo, okresné kolo sa uskutočnilo v kategóriách E a F, krajské kolo sa
uskutočnilo v kategóriách A až E a celoštátne kolo sa uskutočnilo v kategórii
A. Družstvo SR zostavené z víťazov celoštátneho kola kategórie A sa zúčastnilo
Medzinárodnej fyzikálnej olympiády.
Školské kolo
v kategóriách B, C, D prebiehalo od septembra 2002 do konca marca 2003.
Kategória A mala termín ukončenia 1. kola do 8. januára 2003. SV FO zaslal
letáky s úlohami na prihlásené SŠ prostredníctvom KV FO spolu
s inštruktážnymi riešeniami. Vo väčšine krajov sa uskutočnili
k riešeniu úloh FO odborné inštruktáže. V tabuľkách 1 a 2 sú údaje
o účasti škôl a žiakov v súťažiach 44. ročníka FO.
Krajské kolo FO kategórie A sa
uskutočnilo 29.1.2002, kategórií B, C a D 16.4.2001. Účasť
stredných škôl sa v porovnaní so 43. ročníkom podstatne nezmenila, do
súťaže sa v SR zapojilo 97 gymnázií a 19 odborných škôl (tab. 1). Počet
súťažiacich v 1. kole FO v kategórii A-D sa znížil v porovnaní s 43.
ročníkom (tab. 2), úspešnosť však mierne narástla. V dôsledku vyššej
úspešnosti v prvom kole sa mierne zvýšil počet súťažiacich v druhom
kole (tab.3). Úspešnosť v druhom kole je pomerne nízka, čo súvisí
s tým, že niektoré školy navrhujú na základe školského kola žiakov, z
ktorých mnohí nevyriešia v druhom kole ani jednu súťažnú úlohu.
Keďže je FO zameraná na
vyhľadávanie a výchovu talentovaných žiakov, je i naďalej potrebné udržovať
tradičnú náročnosť súťaže a orientovať sa viac na kvalitu ako na kvantitu.
Vyžaduje si to však prehĺbiť systém pravidelnej prípravy žiakov organizovaním
seminárov a sústredení ako aj zabezpečením študijnej literatúry.
Celoštátne kolo 44. ročníka FO v
kategórii A sa uskutočnilo od 21. do 23. marca 2003 v hoteli Šírava
pod patronátom Gymnázia P. Horova v Michalovciach. Organizačne súťaž zabezpečil
KVFO v Košiciach v spolupráci s Iuventou. Výsledková
listina je v tabuľke 5, vyhodnotenie účasti a úspešnosti podľa krajov je
v tab. 7. Vzhľadom na relatívnu náročnosť druhého kola a tým nízky počet
účastníkov 3. kola bola úspešnosť riešiteľov uspokojivá (tab. 6). Tri
úlohy boli v priemere riešené úspešne (priemerný bodový zisk teoretických
úloh 5 bodov a viac, experimentálna v priemere na 10 bodov – tab. 5).
Úlohy mali vhodnú náročnosť.
V kategóriách E a F sa do súťaže
pravidelne zapája okolo 40 až 50 % .
Druhé a tretie kolo súťaže FO v kategórii E sa uskutočnilo podľa
plánu 12. 3. 2003 a 24. 4. 2003. Informácie o zapojenosti škôl sú
v tabuľke 7 a zapojenosti a úspešnosti žiakov v tabuľke 8.
Zapojenosť a úspešnosť žiakov voči predchádzajúcemu roku mierne poklesla,
pričom klesajúci trend zaznamenávame už od 40. ročníka.
Vzhľadom na náročnosť nižších kôl sa konštatuje postupne rastúca
úspešnosť riešiteľov v treťom kole. Z okresov a krajov
prichádzajú ohlasy, že pre zvýšenie záujmu a systematický rozvoj
talentovaných žiakov sú potrebné najmä zbierky úloh FO kat. E
a sústredenia k súťaži, pretože žiaci sú slabo pripravení najmä
z matematiky a tiež je málo možností na experiment a prácu
v laboratóriách. Výber úloh je potrebné naďalej starostlivo zvažovať,
najmä ich nadväznosť na učebné osnovy v 8. a 9. ročníku ZŠ a v 8-ročných
gymnáziách.
3. Akcie na podporu FO
V rámci FO a na podporu súťaží
sa každoročne uskutočňuje rad akcií organizovaných výbormi FO, organizátormi FO
(centrami voľného času) ako aj Jednotou slovenských matematikov a fyzikov.
Z konkrétnych akcií na podporu FO možno uviesť:
a)
Inštruktáže učiteľov k súťažiam FO - jednotlivé
KV FO v spolupráci s JSMF.
b)
Krúžky FO na školách – jednotlivé KV FO a OVFO a školy
c)
Jednodňové sústredenia pre žiakov kategórií A-D - 4 dni, KVFO Banská Bystrica
d)
Sústredenie pre úspešných riešiteľov krajského kola E
– KV FO Banská Bystrica
e)
Inštruktáže pre učiteľov základných škôl k úlohám kat.
E - 3 akcie, KVFO B. Bystrica
f)
Korešpondenčný seminár pre žiakov stredných škôl – KV
FO Prešov, Košice
g)
Sústredenie víťazov okresných kôl kategórie E – 5 dní
– KV FO Prešov
h)
Jednodňové sústredenia pre riešiteľov 1. kola kat. A -
6 dní, Košice
i)
Sústredenie žiakov kategórií B, C, D – 5 dní – KV FO
Prešov, KV FO Košice
j)
Séria jednodňových sústredení pre riešiteľov kat. A až
D - 12 dní, Žilina
k)
Disketa so vzorovým riešením úloh 1. kola FO – KV FO
Žilina spolu s pobočkou JSMF v Žiline
l)
Pobočka JSMF v Žiline zabezpečuje dovoz M-F časopisov
z ČR - 6 titulov
m) Výberové
sústredenie víťazov CK kategórie A k MFO - Žilina, 1 týždeň,
organizovali SV FO, Iuventa v spolupráci s pobočkou JSMF
v Žiline a Fakultou prírodných vied Žilinskej univerzity
n) Príprava
reprezentačného družstva na MFO - Košice, 2 týždne, organizovali SV FO, Iuventa
v spolupráci s pobočkou JSMF v Žiline a EF TU v Košiciach.
Tvorba súťažných úloh a študijnej literatúry:
Jednou z hlavných úloh SVFO je príprava súťažných úloh. Pre každý ročník
je potrebné pripraviť 69 úloh, ktoré majú byť primerane náročné, komplexne
orientované, motivujúce a originálne. Súbory úloh pre súťaže sa darí
pripravovať iba vďaka obetavosti niekoľkých jednotlivcov. Problém spočíva v
tom, že iniciatíva širšej obce učiteľov fyziky je pomerne nízka aj v dôsledku
nízkeho finančného ohodnotenia tejto vysoko náročnej tvorivej práce.
4. Medzinárodná
fyzikálna olympiáda
V dňoch 2. 8. až
11. 8. 2003 sa uskutočnila v Taipei, Taiwan, súťaž 34. ročníka Medzinárodnej fyzikálnej olympiády.
Súťaže sa zúčastnilo 238 súťažiacich z 54 krajín. Účasť v tomto ročníku
MFO bola významne poznačená predchádzajúcou epidémiou choroby SARS, ktorá
zapríčinila i posun termínu olympiády o tri týždne oproti pôvodne plánovanému
termínu. Väčšina krajín bola zastúpená družstvom pozostávajúcim z 5 súťažiacich
žiakov stredných škôl a dvoch vedúcich. Z dôvodu zmeny termínu na stred
prázdninového obdobia bolo viacej družstiev neúplných.
Slovenskú republiku reprezentovali:
Vedúci družstva: prof. Ing. Ivo Čáp, CSc. – vedúci
delegácie (Žilinská univerzita)
RNDr.
Ľubomír Mucha – pedagogický vedúci (TU Košice)
Súťažiaci: Peter Rakyta, 3. ročník, Gymnázium H. Selyeho
s MVJ, Komárno
Vladimír Žák,
3. ročník, Gymnázium L. Stöckela, Bardejov
Peter
Flachbart, 4. ročník, Gymnázium sv. Františka z Assisi, Žilina
Súťažné
družstvo bolo zostavené z víťazov celoštátneho kola Fyzikálnej olympiády.
V dňoch 22.4. až 26.4. 2002 sa uskutočnilo v Žiline výberové
sústredenie, ktorého sa zúčastnili víťazi celoštátneho kola FO, v rámci
ktorého sa uskutočnil výber družstva. Druhé sústredenie sa uskutočnilo
v dňoch 10.6. až 21.6. 2002 v Košiciach. Prípravného sústredenia sa
zúčastnili piati členovia družstva a jeden náhradník. Sústredenia organizačne a
odborne zabezpečili prof. Čáp v priestoroch Školy v prírode v
Terchovej a RNDr. Mucha v priestoroch TU v Košiciach. Sústredeniam
predchádzali ďalšie prípravné podujatia, ktorými boli týždenné jesenné
prípravné sústredenie riešiteľov FO kategórie A v Škole v prírode
v Terchovej (org. prof. Čáp) a Korešpondenčný seminár pre prípravu na
MFO (org. RNDr. Mucha). Finančne prípravné podujatia zabezpečila IUVENTA
v Bratislave. Na zabezpečení odbornej náplne korešpondenčnej prípravy a
sústredení sa spolupodieľala Jednota slovenských matematikov a fyzikov, pobočka
v Žiline.
Na výbere družstva sa v tomto roku
prejavila negatívne nízka účasť žiakov v národnej súťaži v kategórii
A, čo je dôsledkom najmä prechodu z 8-ročnej ZŠ na 9-ročnú (v tomto roku sa
dôsledky prejavili v 4. ročníku stredných škôl). Ako vidno, družstvo pozostávalo
prevažne zo žiakov 3. ročníka. Namiesto pôvodne vybraného člena družstva Petra
Augustína z gymnázia v Novom Meste n. Váhom nastúpil v dôsledku
jeho ochorenia náhradník Peter Flachbart. Jediný skúsený člen družstva bol
Peter Rakyta, ktorý sa úspešne zúčastnil už 33. ročníka MFO v roku 2002
v Indonézii.
Účasť družstva SR na 34. MFO organizačne
a finančne zabezpečilo MŠ SR v spolupráci s predsedom SV FO
prof. Čápom. Cesta do miesta konania a naspäť sa uskutočnila letecky, pobyt
v mieste konania súťaže organizačne a finančne zabezpečoval organizátor,
ktorým bola National Taiwan Normal University (NTNU), Taipei. MŠ SR uhradilo
účastnícky poplatok za družstvo vo výške 3 500 USD.
Súťaž sa začala slávnostným otvorením za
účasti všetkých 54 zúčastnených krajín dňa 2.8. Slávnostného otvorenia sa
zúčastnil jeho excelencia prezident Čínskej republiky (Taiwan) Chen Shubi-bian,
Dr. Jong-Tsun Huang, minister školstva, Dr. Che-Ho Wei, predseda národnej
vedeckej rady, Dr. Maw-Fa Chien, prezident NTNU a rad ďalších významných hostí.
Týmto zastúpením vážených predstaviteľov štátu, školstva a vedy zdôraznila
organizátorská krajina vážnosť podujatia a význam, ktorý prikladá výchove
talentovanej mládeže, ku ktorej predmetové olympiády patria. Počas úvodných
vystúpení aj návštevou mesta Taipei sa mali možnosť účastníci presvedčiť o
úsilí, s ktorým sa rozvíja toto moderné (nedávno ešte zaostalé) mesto.
K zaujímavým zážitkom patril aj pohľad na v súčasnosti najvyššiu
budovu sveta, ktorá sa nachádza v novobudovanej modernej časti mesta.
Vlastná súťaž pozostávala z riešenia
troch teoretických úloh a jednej úlohy experimentálnej. Teoretické úlohy boli
tematicky zamerané na (1) mechaniku – „kyvadlo s protizávažím“, (2) vlnenie
v tuhej látke „rezonátor s piezoelektrickým kryštálom“, (3)
fyzika elementárnych častíc – „rozpad neutrónu“. Téma experimentálnej úlohy
bola (4) vyšetrovanie vlastností optických prvkov s tekutými kryštálmi.
Úlohy boli fyzikálne zaujímavé a netradičné, ale vyznačovali sa vysokou
odbornou a časovou náročnosťou. Napriek tomu, že svojou náplňou úlohy
zodpovedali sylabom súťaže, predstavovali pre členov nášho družstva značný
problém, nakoľko sa výrazne vymykali z charakteru úloh riešených
v našich stredných školách. Náročnosť súťaže bola dokumentovaná všeobecne
nízkou hodnotou bodového zisku (hranica úspešnosti bola iba 16 bodov
z celkove 50 bodov možných, najlepší súťažiaci získal 42,3 bodu).
Úlohou vedúcich družstva bolo preložiť
zadanie súťažných úloh do slovenského jazyka podľa anglického originálu,
opraviť súťažné úlohy žiakov po skončení riešenia a v záverečných
moderáciách obhájiť riešenia žiakov. Opravy súťažných riešení zabezpečili
organizátori súťaže, opravy vedúcich družstva slúžili na porovnanie a prípadné
korigovanie opráv domácich opravovateľov. Na základe bodového hodnotenia
jednotlivých úloh zostavili organizátori poradie súťažiacich a medzinárodný
výbor stanovil hranice pre jednotlivé druhy ocenenia. Celkove bolo udelených 20
zlatých medailí, 29 strieborných medailí, 38 bronzových medailí a 66 čestných
uznaní.
Vlastná súťaž bola veľmi kvalitne
pripravená, organizátori zabezpečili vhodné podmienky pre prácu študentov i pre
hodnotenie výsledkov. Počas súťaže ani po jej skončení nebola vznesená žiadna
pripomienka k objektivite súťaže.
Výsledky
súťaže jednotlivcov:
Teória Experiment Celkove Medaila
1. Pavel Baratchenko USA 25,0 17,3 42,3 boda zlatá
2. Yashodhan Konoria India 26,6 14,9 41,4
boda zlatá
3. Widagdo Setiawan Indonézia 23,6 16,4 40,0
boda zlatá
4. Yen-Ju Chu Taiwan 22,1 16,2 38,3
boda zlatá
5. Igor Gotlibovich S. R. Nemecko 22,4 15,9 38,3
boda zlatá
6. Arman Akbarian Kaljahi I.
R. Irán 24,3 13,4 37,7
boda zlatá
7. Hyungjun Lee Južná Kórea 22,5 14,8 37,3
boda zlatá
8. Anton Fortunatov Rusko 22,8 13,9 36,7
boda zlatá
9. Marcin Philipczuk Poľsko 23,7 13,0 36,7
boda zlatá
10. Young Hyun Kim Južná Kórea 21,0 15,4 36,4
boda zlatá
....................................................................
13. Daniel Robert Gulotta USA 28,2 6,5 34,7 boda zlatá
18. Thaned Pruttivarasin Thajsko 16,6 17,3 33,9 boda zlatá
61. Peter Rakyta Slovenská republika 21,7 5,1 26,8
boda bronzová
Ďalší
účastníci bez poradia:
Szilvia Bagócsi Slovenská republika 7,3 5,0 12,3
boda
Boris Gažovič Slovenská republika 6,4 5,0 11,4
boda
Vladimír Žák Slovenská republika 4,3 7,0 11,3
boda
Peter Flachbart Slovenská republika 6,2 3,0 9,2 boda
Najúspešnejší
účastník zo Slovenska Peter Rakyta
sa umiestnil s počtom bodov 26,8 na 61. mieste iba o 0,2 boda pod hranicou
zisku striebornej medaily (27 boda). Za pozornosť stojí skutočnosť, ziskom
bodov 21,7 za riešenie teoretických úloh dosiahol 12. najlepší výkon (čo by zodpovedalo pri podobnom výkone
v experimentálnej úlohe zisku zlatej medaily).
Neoficiálne poradie krajín
určené zo zverejnených výsledkov ocenených súťažiacich (celkový súčet bodov
ocenených) – 10 prvých a pre porovnanie ďalšie okolité krajiny
1. USA 175 boda 11. Ukrajina 129,8
boda
2. Kórea 169,3 12. Rumunsko 129,3
3. Taiwan 163,5 13. Kanada 126,4
4. Írán 159,5 14. Thajsko 125,1
5. Indonézia 149,6 15. Česká
republika 118,9
6. Rusko 142,6 16. Maďarsko 116,6
7. Nemecko 142,1 ..........................
8. Austrália 139 39. Slovenská
republika 71,0
9. India 137,5
10. Poľsko 134,7
Pozn.: Celkový počet
bodov pozostáva zo súčtu všetkých piatich členov iba do 20.miesta. Na ďalších
miestach už bol ocenený neúplný počet členov družstva. U neocenených sa počet
získaných bodov nezverejňuje (pre SR je uvedený celkový súčet piatich členov
družstva)
Po päť
medailí získalo 8 družstiev, z toho po tri zlaté medaily získali družstvá
na prvých troch miestach. Slovenská republika zaznamenala oproti
predchádzajúcemu roku pokles poradia z 28. približne o desať miest. Pre
porovnanie Česká republika si od roku 1993 udržiava stabilnú pozíciu medzi 15.
a 20. miestom. Z rovnakého umiestnenia v roku 1993 a po niekoľko ďalších
rokov sa družstvo SR postupne dostáva každým rokom hlbšie smerom k druhej
polovici poradia.
1.
Výsledky družstva SR v 34. ročníku MFO sú najslabšie
za 11 rokov samostatnej republiky. Mimoriadne dobrý výkon podal
v teoretickej časti súťaže iba Peter Rakyta, nepodarilo sa mu však
pokračovať na takej úrovni v časti experimentálnej. Výkony ostatných členov
družstva možno hodnotiť ako slabé. Na základe zapojenia stredných škôl a ich
žiakov do národnej súťaže, účasti v celoštátnom kole a výsledkov
prípravných sústredení sa slabší výkon v tomto roku očakával, aj keď nie
na tak nízkej úrovni.
2.
Vo výsledku reprezentácie SR sa prejavilo niekoľko
príčin:
·
V tomto roku sa prejavil dopad prechodu na
9-ročnú dochádzku ZŠ. Štvrtý ročník stredných škôl bol mimoriadne slabý. Na
zložení družstva vidno, že ho tvorili prevažne študenti tretieho ročníka, ktorí
majú menšie skúsenosti.
·
Družstvo netvorili najlepší riešitelia celoštátneho
kola, časť z nich dala prednosť reprezentácii v Medzinárodnej
matematickej olympiáde v Japonsku.
·
Na výsledku sa čiastočne prejavila aj únava súvisiaca
s dlhým letom a časovým posunom o 6 hodín voči SEČ.
·
Súťažné úlohy boli relatívne náročné a netradičné, čo
spôsobilo značné problémy najmä našim neúspešným reprezentantom.
·
Podstatnou príčinou neúspechu je však trvalý pokles
úrovne výučby fyziky v stredných školách SR, ktorý sa prejavuje trvalo
klesajúcou schopnosťou konkurencie v MFO. Výrazný pokles úrovne výučby
fyziky sa pozoruje od roku 1998. Zostavenie kvalitného družstva na MFO
predstavuje stále väčší problém.
3.
Medzinárodná súťaž slúži ako dobré porovnávacie
kritérium pre systémy starostlivosti o talentovaných žiakov v jednotlivých
krajinách. V tomto smere je trend výsledkov za uplynulých približne šesť
rokov alarmujúci. Otázkou zostáva, či sa s touto skutočnosťou zmierime,
alebo či je chceme zmeniť.
·
Z hodnotenia priebehu FO v národnom meradle vidno,
že starostlivosť o talentovaných žiakov je vecou iba malého počtu škôl,
z ktorých sa pravidelne žiaci zúčastňujú talentových súťaží. Vo väčšine
škôl sa talentom pozornosť nevenuje. Súvisí to najmä s tým, že v SR
neexistuje v školách systém starostlivosti o talentovaných žiakov.
·
Zo skúseností získaných počas prípravných sústredení
je zrejmé, že vedomosti a zručnosti žiakov získané v školách nie sú
dostatočné pre dobré umiestnenie v zahraničnej konkurencii. Na stále ešte
prijateľných výsledkoch reprezentácie v MFO majú významný podiel prípravné
akcie organizované mimo školu zo strany SV FO a JSMF. Tieto jednorazové akcie
však nemôžu nahradiť sústavnú a priebežnú prácu so študentmi v ich
školách.
·
Najväčšie nedostatky našich študentov sa prejavujú
v experimentálnej časti súťaže. Tam, kde ostatné krajiny získavali body do
celkového hodnotenia, tam naši študenti celkom zlyhali. Podľa vyjadrenia
študentov sa na školách nevenuje pozornosť demonštráciám a fyzikálnym meraniam.
Keďže sa s niektorými prístrojmi na súťaži stretli prvýkrát, nemali
s ich obsluhou patričné skúsenosti. Vážne nedostatky sa prejavili i vo
vyhodnocovaní výsledkov merania formou grafov a určovania presnosti merania. Je
zrejmé, že mnohým študentom chýba fyzická predstavivosť. V rámci prípravy
na MFO sa síce venovali študenti meraniam 10 dní, ale táto krátkodobá
intenzívna príprava nemôže ovplyvniť základnú zručnosť, ktorá sa vytvára
dlhodobou prípravou.
·
Z pohľadu organizátorov FO vidíme, že výučba
fyziky v základných a stredných školách má stále menšiu účinnosť. Dlhodobo
sa konštatuje, že obsahová náročnosť predmetu rastie, zatiaľ čo počet
vyučovacích hodín klesá. Výučba sa stáva stále viac abstraktná a povrchná, nie
je čas na praktické precvičovanie látky a z výučby sa vytratil experiment.
Takto sa predmet stáva pre žiakov príliš náročný a nezaujímavý. V systéme
voliteľnosti (či voliteľných predmetov alebo súťaží ako je FO) sa väčšina
žiakov orientuje na menej náročné a atraktívnejšie predmety. V tomto smere
možno dosiahnuť zlepšenie iba zásadným prehodnotením obsahu a metód výučby
predmetu fyzika.
4.
Zo strany MŠ SR – sekcie medzinárodnej spolupráce a
európskej integrácie bola akcia zabezpečená veľmi kvalitne. Všetky doklady a
letenky boli pripravené včas a na patričnej úrovni.
5.
Dlhodobé výsledky v medzinárodnej fyzikálnej
olympiáde (podobne ako i v iných súťažiach) sú dobrým porovnávacím
indikátorom úrovne vzdelávacieho systému. Pokles úrovne talentov vo fyzike nie
je dôsledkom nižších schopností žiakov, je dôsledkom poklesu starostlivosti o
ich výchovu. Bolo by preto vhodné, aby sa reálne podporil systém starostlivosti
o talenty zo strany ústredných orgánov.
5. Záverečné
hodnotenie 44. ročníka FO
Záverom
možno konštatovať, že 44. ročník FO splnil základné úlohy stanovené Organizačným
poriadkom. Všetky súťaže prebehli podľa plánu a na požadovanej úrovni,
zachováva sa stabilný záujem o súťaž zo strany základných a stredných škôl, ako
aj záujem organizátorov najmä z vysokých škôl o zabezpečenie kvalitnej práce s
talentovanými žiakmi.
Pripomienky
k priebehu FO sú
·
k odbornej úrovni súťaže
·
k organizačnému zabezpečeniu vlastnej súťaže
·
k úrovni vzdelávania v ZŠ a SŠ v SR
Pripomienky k odbornej náplni súťaže sú
najmä k náročnosti a tematickej vhodnosti úloh vo vzťahu k látke preberanej v
škole v príslušnom ročníku. Tieto pripomienky budú prerokované v komisii pre
tvorbu úloh.
Pripomienky
k organizácii sa dotýkajú termínov súťaží, financovania a kompetencií pri
zabezpečovaní súťaží. Termíny súťaží vo vzťahu k prázdninám, prijímacím skúškam,
iným olympiádam a pod. sú vždy kompromisom. V otázke financovania zostáva
nevyjasnený vzťah medzi snahou výborov FO na rôznych úrovniach pripravovať
akcie na podporu talentovaných žiakov a orgánmi zodpovednými za ich
financovanie. Kritizovaný je postoj niektorých centier voľného času k
neprimeranému ohodnoteniu organizačnej práce riadiacich pracovníkov FO.
FO je nielen súťaž na podporu záujmu o
fyziku alebo systém starostlivosti o talentovaných žiakov, ale je aj
určitou sondou do vzdelávacieho systému SR. V záujme skvalitňovať výchovný
systém je vhodné venovať pozornosť i určitým signálom, ktoré FO poskytuje. Z
výsledkov súťaží na národnej a najmä na medzinárodnej úrovni vyplýva, že úroveň
pripravenosti žiakov stredných škôl postupne klesá. Túto skutočnosť posudzujeme
jednak podľa úspešnosti žiakov v národnej olympiáde, ako aj z pripravenosti na
štúdium na vysokých školách. Príčinou je zrejme klesajúci dôraz na prírodovedné
vzdelávanie na stredných školách (znižovanie počtu vyučovacích hodín prírodovedných
predmetov - najmä fyziky), nevhodná náplň osnov, rozsah preberanej látky
nezodpovedá počtu vyučovacích hodín, dôraz sa kladie na encyklopedické znalosti
a málo času sa venuje precvičovaniu látky a samostatnej práci žiakov, málo času
sa venuje experimentu, žiaci nemajú dostatočný prístup k študijným materiálom.
Nedostatočná pozornosť sa venuje ďalšiemu vzdelávaniu učiteľov škôl, ktorí majú
často s úlohami olympiády rovnaké problémy ako ich žiaci.
Nedostatočná
pozornosť sa venuje systematickej výchove talentov. Podľa vyjadrenia žiakov sa
najlepším, až na výnimky, venuje minimálna pozornosť nad rámec bežnej výučby.
Starostlivosť o talentovaných žiakov sa obmedzuje väčšinou na záujmovú
iniciatívu vysokoškolských učiteľov, ktorí túto činnosť vykonávajú dobrovoľne a
nad rámec svojich povinností, najmä v súvislosti s aktivitami Jednoty
slovenských matematikov a fyzikov a Fyzikálnej olympiády. To však nemôže
nahradiť sústavnú a priebežnú prácu s talentami priamo na ich školách. Nezáujem
o prácu s talentami spočíva aj v tom, že táto práca nie je primerane ohodnotená
zo strany vedení škôl.
Relatívne
dobré výsledky dosiahnuté na medzinárodnej olympiáde nie sú typickým obrazom
stavu nášho vzdelávania. Najväčšiu zásluhu majú sami žiaci, ktorí sa venujú
fyzike z vlastnej iniciatívy a vysokoškolskí pracovníci, ktorí pre
talentovaných žiakov organizujú semináre a intenzívnu prípravu reprezentačného
družstva.
SV FO bude hľadať spôsoby ako rozšíriť
priebežnú prípravu riešiteľov, najmä ako zabezpečiť pre tieto aktivity finančné
prostriedky. Koncepčné otázky nedostatkov vzdelávacieho systému sú však nad
rámec možností FO.
Na záver ďakujem všetkým obetavým
organizátorom, najmä učiteľom základných, stredných a vysokých škôl, ktorí
vykonávajú prácu pre FO na úkor svojho voľného času a často za nedostatočné
morálne a finančné ocenenie. Olympiády a iné podobné aktivity existujú iba
vďaka úzkemu okruhu takýchto obetavých ľudí.
prof.
Ing. Ivo Čáp, CSc.
predseda
SV FO
Kraj |
Gymnáziá |
Spolu |
SOŠ |
Spolu |
Ostatné školy |
Spolu |
Celkový počet |
Spolu |
||||||||||||
|
A |
B |
C |
D |
|
A |
B |
C |
D |
|
A |
B |
C |
D |
|
A |
B |
C |
D |
|
Banská Bystrica |
5 |
9 |
10 |
11 |
12 |
0 |
0 |
0 |
3 |
3 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
5 |
9 |
10 |
14 |
15 |
Bratislava |
5 |
4 |
8 |
10 |
10 |
0 |
0 |
0 |
1 |
1 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
5 |
4 |
8 |
11 |
11 |
Košice |
2 |
2 |
7 |
9 |
10 |
0 |
0 |
0 |
3 |
3 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
2 |
2 |
7 |
12 |
13 |
Nitra |
9 |
14 |
19 |
20 |
20 |
0 |
0 |
3 |
3 |
3 |
0 |
0 |
0 |
1 |
1 |
9 |
14 |
22 |
24 |
24 |
Prešov |
6 |
10 |
11 |
9 |
11 |
0 |
0 |
2 |
0 |
2 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
6 |
10 |
13 |
9 |
13 |
Trenčín |
6 |
8 |
10 |
10 |
12 |
0 |
0 |
1 |
1 |
2 |
0 |
0 |
0 |
1 |
1 |
6 |
8 |
11 |
12 |
15 |
Trnava |
4 |
5 |
7 |
7 |
7 |
0 |
0 |
0 |
1 |
1 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
4 |
5 |
7 |
8 |
8 |
Žilina |
8 |
12 |
13 |
15 |
15 |
0 |
0 |
0 |
2 |
2 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
8 |
12 |
13 |
17 |
17 |
44. ročník spolu |
45 |
64 |
85 |
91 |
97 |
0 |
0 |
6 |
14 |
17 |
0 |
0 |
0 |
2 |
2 |
45 |
64 |
91 |
107 |
116 |
43. ročník spolu |
59 |
73 |
73 |
107 |
111 |
1 |
1 |
6 |
16 |
16 |
0 |
0 |
0 |
2 |
2 |
60 |
74 |
79 |
125 |
143 |
42. ročník spolu |
46 |
76 |
74 |
87 |
109 |
1 |
1 |
8 |
13 |
17 |
0 |
0 |
1 |
11 |
11 |
47 |
77 |
83 |
111 |
137 |
Kraj |
Kategória A |
Kategória B |
Kategória C |
Kategória D |
Celkom |
|||||
|
Spolu |
Úspešní |
Spolu |
Úspešní |
Spolu |
Úspešní |
Spolu |
Úspešní |
Spolu |
Úspešní |
Banská Bystrica |
7 |
7 |
44 |
18 |
28 |
28 |
97 |
36 |
176 |
89 |
Bratislava |
34 |
25 |
21 |
15 |
45 |
31 |
36 |
24 |
136 |
95 |
Košice |
21 |
19 |
13 |
11 |
39 |
36 |
45 |
44 |
118 |
110 |
Nitra |
22 |
9 |
67 |
29 |
110 |
44 |
175 |
50 |
374 |
132 |
Prešov |
11 |
11 |
35 |
35 |
32 |
32 |
20 |
20 |
98 |
98 |
Trenčín |
11 |
8 |
16 |
13 |
41 |
35 |
49 |
41 |
117 |
97 |
Trnava |
25 |
3 |
34 |
12 |
46 |
26 |
38 |
15 |
143 |
56 |
Žilina |
25 |
14 |
35 |
18 |
39 |
25 |
72 |
40 |
171 |
97 |
44. ročník spolu |
156 |
96 |
265 |
151 |
380 |
257 |
532 |
270 |
1333 |
774 |
43. ročník spolu |
181 |
110 |
204 |
82 |
429 |
256 |
710 |
298 |
1524 |
740 |
42. ročník spolu |
183 |
124 |
261 |
174 |
271 |
150 |
699 |
406 |
1435 |
854 |
Kraj |
Kategória A |
Kategória B |
Kategória C |
Kategória D |
Celkom |
|||||
|
Spolu |
Úspešní |
Spolu |
Úspešní |
Spolu |
Úspešní |
Spolu |
Úspešní |
Spolu |
Úspešní |
Banská Bystrica |
7 |
0 |
18 |
8 |
25 |
10 |
29 |
9 |
79 |
27 |
Bratislava |
20 |
3 |
12 |
5 |
27 |
9 |
23 |
20 |
87 |
37 |
Košice |
17 |
1 |
10 |
7 |
36 |
12 |
44 |
19 |
107 |
39 |
Nitra |
9 |
4 |
26 |
15 |
43 |
11 |
43 |
18 |
121 |
48 |
Prešov |
11 |
3 |
33 |
20 |
32 |
5 |
18 |
7 |
94 |
35 |
Trenčín |
8 |
1 |
13 |
8 |
35 |
7 |
41 |
22 |
97 |
38 |
Trnava |
4 |
2 |
11 |
1 |
24 |
3 |
15 |
3 |
53 |
8 |
Žilina |
8 |
2 |
12 |
7 |
31 |
13 |
26 |
11 |
77 |
33 |
44. ročník spolu |
84 |
16 |
135 |
71 |
253 |
70 |
239 |
109 |
715 |
265 |
43. ročník spolu |
108 |
19 |
76 |
21 |
235 |
79 |
262 |
142 |
681 |
261 |
42. ročník spolu |
98 |
40 |
156 |
28 |
146 |
40 |
373 |
87 |
774 |
195 |
Tab. 4 Úspešnosť 2. kola 44. ročníka FO,
kategórie A-D (po úlohách percentuálny pomer počtu získaných bodov a počtu
možných bodov)
K r a j |
Úlohy kategórie A |
Úlohy kategórie B |
Úlohy kategórie C |
Úlohy kategórie D |
||||||||||||
|
1 |
2 |
3 |
4 |
1 |
2 |
3 |
4 |
1 |
2 |
3 |
4 |
1 |
2 |
3 |
4 |
Banská Bystrica |
11 |
8 |
2 |
11 |
32 |
44 |
47 |
50 |
75 |
2 |
22 |
23 |
78 |
12 |
16 |
22 |
Bratislava |
22 |
6 |
40 |
26 |
8 |
33 |
42 |
67 |
4 |
30 |
22 |
52 |
48 |
83 |
22 |
83 |
Košice |
6 |
0 |
6 |
6 |
30 |
50 |
40 |
80 |
39 |
0 |
11 |
36 |
64 |
18 |
11 |
27 |
Nitra |
44 |
39 |
32 |
16 |
20 |
44 |
35 |
60 |
41 |
2 |
28 |
18 |
67 |
13 |
17 |
27 |
Prešov |
27 |
18 |
18 |
0 |
18 |
46 |
55 |
76 |
44 |
3 |
16 |
31 |
67 |
17 |
6 |
28 |
Trenčín |
25 |
13 |
15 |
33 |
28 |
37 |
62 |
76 |
51 |
4 |
23 |
27 |
61 |
19 |
28 |
36 |
Trnava |
52 |
8 |
30 |
8 |
9 |
9 |
14 |
15 |
13 |
43 |
22 |
50 |
17 |
73 |
6 |
78 |
Žilina |
25 |
23 |
45 |
21 |
43 |
58 |
27 |
64 |
57 |
5 |
36 |
18 |
62 |
12 |
23 |
32 |
44. ročník - priemer |
23 |
12 |
24 |
16 |
11 |
23 |
36 |
32 |
14 |
44 |
22 |
52 |
23 |
61 |
17 |
69 |
43. ročník - priemer |
14 |
15 |
20 |
24 |
11 |
23 |
36 |
32 |
14 |
44 |
22 |
52 |
23 |
61 |
17 |
69 |
42. ročník - priemer |
18 |
42 |
43 |
33 |
20 |
10 |
35 |
21 |
38 |
34 |
19 |
5 |
30 |
14 |
8 |
42 |
Tab.
5. Výsledková listina celoštátneho kola
FO kategórie A
Por. |
Priezvisko a meno |
Roč. |
Gymnázium |
Teoretické úlohy |
|
Celkove |
||||
|
|
|
|
1 |
2 |
3 |
4 |
EXP |
|
|
|
V í ť a z i
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1 |
Rakyta Peter |
3 |
H.S. Komárno, VJM |
10 |
10 |
8,5 |
10 |
15 |
53,5 |
|
2 |
Koltai Péter |
okt |
H.S. Komárno, VJM |
10 |
6,5 |
8 |
10 |
16 |
50,5 |
|
3 |
Závodný Jakub |
3 |
Bratislava, Grösslingova |
10 |
7 |
9,5 |
0 |
13,5 |
50,0 |
|
4 |
Žák Vladimír |
3 |
Stöckela, Bardejov |
10 |
3 |
6,5 |
8 |
20 |
47,5 |
|
5 |
Matejička Jozef |
okt |
sv. Františka, Žilina |
4,5 |
1 |
9 |
10 |
14 |
38,5 |
|
6 |
Gažovič Boris |
3 |
A.G.L.S. Humenné |
10 |
4 |
0 |
10 |
14 |
38,0 |
|
7 |
Bagócsi Szilvia |
3 |
H.S. Komárno, VJM |
10 |
0 |
3 |
10 |
12 |
35,0 |
|
8 |
Nawka Peter |
4 |
P. Horova,
Michalovce |
7 |
4 |
4,5 |
9 |
9 |
33,5 |
|
9 |
Flachbart Peter |
okt |
sv. Františka, Žilina |
7 |
1,5 |
7,5 |
6 |
11 |
33,0 |
|
10 |
Augustín Peter |
3 |
M.R.Š. Nové Mesto n.V. |
10 |
4 |
10 |
0 |
7 |
31,0 |
|
|
Ďalší
úspešní riešitelia
|
|
|
|
|
|
|
|||
11 |
Mánik Tomáš |
3 |
B.S.T. Lučenec |
6 |
4 |
1 |
10 |
8 |
29 |
|
12 |
Chlebovec Ivan |
okt |
Poprad, Kukučínova |
9 |
0 |
2 |
7 |
8 |
26 |
|
|
Klaudíny Martin |
okt |
Žilina, Varšavská |
3 |
2 |
7,5 |
6 |
7,5 |
26 |
|
14 |
Smrek Ján |
sept |
Bratislava,
Bajkalská |
2,5 |
2 |
5 |
4 |
11 |
24,5 |
|
15 |
Birkus Róbert |
3 |
Z.Kodálya Galanta |
3 |
3 |
6 |
10 |
2 |
24 |
|
|
Ďalší riešitelia |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
16 |
Fekete László |
3 |
H.S. Komárno, VJM |
3 |
3,5 |
3 |
8 |
6 |
23,5 |
|
17 |
Tomori Alexander |
3 |
AGLS Humenné |
7 |
3 |
2,5 |
5 |
5 |
22,5 |
|
18 |
Veselý Jozef |
3 |
J. H. Bratislava |
4,5 |
1,5 |
4 |
7,5 |
3 |
20,5 |
|
19 |
Mišuth Tibor |
okt |
sv. Františka,
Žilina |
3 |
0 |
6,5 |
3 |
7 |
19,5 |
|
|
Priemerný bodový zisk úspešných riešiteľov |
7,5 |
3,5 |
5,9 |
7,3 |
11,2 |
36,0 |
|||
|
Priemerný bodový zisk celkový |
6,8 |
3,2 |
5,5 |
7,0 |
9,9 |
32,9 |
|||
Podmienka úspešnosti: min. 24 bodov a min. dve úlohy úspešne
riešené (zisk min. 50 %)
Úlohy:
1. Pohyb v gravitačnom poli Zeme
2. Kyslík v atmosfére
3. Energia Slnka
4. Hrubá šošovka
5. (experimentálna) Elektrická čierna
skrinka
Kraj |
Počet účastníkov |
Počet úspešných |
Úspešnosť v % |
Z toho počet víťazov |
Počet úspešných v 2. kole |
B. Bystrica |
1 |
1 |
100 |
0 |
1 |
Bratislava |
3 |
2 |
67 |
1 |
3 |
Košice |
1 |
1 |
100 |
1 |
1 |
Nitra |
5 |
4 |
80 |
3 |
5 |
Prešov |
4 |
3 |
75 |
2 |
4 |
Trenčín |
1 |
1 |
100 |
1 |
1 |
Trnava |
0 |
0 |
- |
0 |
0 |
Žilina |
4 |
3 |
75 |
2 |
4 |
44. ročník |
19 |
15 |
73,7 |
10 |
19 |
43. ročník |
19 |
14 |
73,7 |
10 |
19 |
42. ročník |
29 |
16 |
55,2 |
10 |
42 |
Tab. 7 Počet základných škôl a osemročných gymnázií
zapojených do 44. roč. FO, kategória E
Kraj |
počet ZŠ |
1. kolo |
2. kolo |
3. kolo |
|||
|
v kraji |
počet ZŠ |
% |
počet ZŠ |
% |
počet ZŠ |
% |
Banská Bystrica |
390 |
76 |
20 |
75 |
19 |
24 |
6 |
Bratislava |
135 |
69 |
51 |
62 |
46 |
19 |
11 |
Košice |
194 |
35 |
18 |
31 |
16 |
29 |
15 |
Nitra |
395 |
110 |
28 |
90 |
23 |
24 |
6 |
Prešov |
244 |
169 |
69 |
95 |
39 |
25 |
10 |
Trenčín |
156 |
90 |
58 |
72 |
46 |
20 |
13 |
Trnava |
162 |
71 |
44 |
58 |
36 |
13 |
8 |
Žilina |
235 |
90 |
38 |
75 |
32 |
28 |
12 |
44. ročník |
1911 |
710 |
40,1 |
558 |
32,4 |
182 |
9,6 |
43. ročník |
1732 |
695 |
40,1 |
561 |
32,4 |
167 |
9,6 |
42. ročník |
1 700 |
775 |
45,6 |
631 |
37,1 |
211 |
12,4 |
Tab. 8 Počet žiakov ZŠ - súťažiacich v 1., 2. a 3.
kole 44. roč. FO
K r a j |
1. kolo |
2. kolo |
3. kolo |
|||
|
Spolu |
Úspešní |
Spolu |
Úspešní |
Spolu |
Úspešní |
Banská Bystrica |
402 |
168 |
135 |
34 |
32 |
26 |
Bratislava |
171 |
157 |
145 |
21 |
20 |
14 |
Košice |
62 |
45 |
43 |
39 |
37 |
31 |
Nitra |
310 |
196 |
167 |
84 |
38 |
38 |
Prešov |
570 |
263 |
219 |
62 |
34 |
31 |
Trenčín |
382 |
218 |
195 |
63 |
25 |
22 |
Trnava |
223 |
150 |
140 |
53 |
21 |
17 |
Žilina |
425 |
254 |
248 |
163 |
25 |
23 |
44. ročník |
2545 |
1451 (57%) |
1292 |
519 (40%) |
232 |
202 (87%) |
43. ročník |
2285 |
1486 (65%) |
1359 |
435 (32%) |
213 |
179 (84%) |
42. ročník |
2766 |
1 739 (63%) |
1 604 |
605 (38%) |
275 |
183 (67%) |